A Vörös-tenger Ridley Scottnál bizony nem fog ketté válni
Exodus: Istenek és királyok (angol-amerikai kalandfilm, 2014)
Eredeti cím: Exodus: Gods and Kings
Rendezte: Ridley Scott
Forgatókönyv: Adam Cooper, Bill Collage, Jeffrey Caine, Steven Zaillian
Fényképezte: Dariusz Wolski
Zene: Alberto Iglesias
Szereplők: Christian Bale, Joel Edgerton, John Torturro, Sigourney Weaver, Ben Kingsley, Arron Paul
Költségvetés: 140 millió dollár
|150 perc|
Bátor az a filmkészítő, aki olyan témát mert bemutatni a nézőknek, amit minimum nagy vonalakban szinte mindenki ismer. Akik élvezték James Cameron Titanic moziját, vélhetően azokat sem az sokkolta, hogy bizony az óriás hajó nem fog eljutni New Yorkba, de lehetne még jó pár példát sorolni.
Szóval nem kis dolog valamit olyan köntösbe bújtatni, hogy az a történet ismerete miatt mégis lekösse az emberek figyelmét.
Még egy ok amiért tisztelem Ridley Scott rendezőzsenit, hogy ezúttal ő próbálkozott valami hasonlóval, és ahogy megszokhattuk, kicsit másképp, mint mások.
Mózes története egy ateista szemével.
A rendező ugyanis mindig is hangoztatta, hogy tőle bizony olyan messze áll az Istenhit, mint Makó Jeruzsálemtől (hogy stílszerű legyek). Ettől függetlenül tisztelettel nyúlt a bibliai témához, csak annyit csavart rajta, hogy próbálta azt a realitás talaján tartani, és amire lehetett keresni természetes magyarázatot.
Ami a cselekményt alaphelyzetét illeti az ott veszi kezdetét, hogy Mózes és II. Ramszesz felnőtt hadvezérek, a fáraó jobb kezei. Ramszesz örökli a trónt, Mózes pedig, mint tanácsadó maradna mellette, ám mint tudjuk ez az "idill" nem sokáig marad majd meg.
Sajnos a legnagyobb hiányérzetet én pont abban találtam, hogy a 2 főszereplő viszonyát nem tudták olyan mélységre leásni, ami a film alappillére kellett volna, hogy legyen érzésem szerint. A testvérből legnagyobb ellenséggé válás folyamata csak olyan ímmel-ámmal van bemutatva. Pedig a 2 és fél órás játékidőben elvárható lett volna ezt egy kicsit árnyaltabban kivesézni.
A monumentalitás viszont telitalálat, a költségvetés 140 milliója mind ott van a vásznon. Kapunk grandiózus csatajeleneteket, gyönyörűen felépített díszleteket és elsőosztályú CGi effekteket egyaránt. A látványra tehát nem lehet panasz, sőt a 10 csapás még kellően kreatívra is sikerült, nem beszélve a nagyszerű tengernél zajló jelenetekre.
A színészi játék szinte teljes egészében a Mózest megformáló Christian Bale-re van kihegyezve, aki szokásához híven most sem okoz csalódást. Az ő karakterébe vitték bele a legtöbb változtatást a korábban bemutatott filmekhez képest. Bale Mózesét nem lehet eldönteni, hogy őrült-e, vagy sem. Ez a kettősség pedig végig jelen van, ami a film talán legnagyobb erénye.
A másik kulcskaraktert alakító Joel Edgerton elsőre picit fura választásnak tűnhet, mert ahhoz, hogy hasonlítson egy egyiptomi fáraóhoz szinte teljesen meg kellett őt változtatni. Sok barnító(aranysárgító) fogyott el miatta a forgatás során az biztos. De, ha ettől elvonatkoztatunk, akkor őt is meg lehet dicsérni, hitelesen alakított, különösen a Bale nélküli jeleneteket uralta, mert mikor együtt voltak a vásznon ott azért simán ellopta a show-t az egykori Batman.
Viszont, ami a mellékszerepeket illeti, totálisan elpocsékolják benne szinte az összes neves színész. Kezdve itt Ben Kingsley-vel, Aaron Paulon egészen Sigourney Waeverig. Méltatlan módon perceket kapnak a vásznon, mindenféle emlékezetes megnyilvánulás nélkül. Borzasztó pocséklás.
Egyedül John Torturro járt egy fokkal jobban, ő picivel több időt és szöveget kapott. A részemről öröm volt őt látni fáraó szerepben is.
Összességében egy valamennyire egyedi bibliai feldolgozást kapunk Ridley Scottól, ami viszont az adott tematikájú alkotások közül egyáltalán nem fog kiemelkedni, maximum a látványvilágában.
Viszont, mint kalandfilm kellően szórakoztató, csak az a katartikus élmény hiányzik belőle, ami a Gladiátorban megvolt.
Értékelés: 10/7
Megosztás a facebookonMert a víz az Úr!
Noé (amerikai fantasy dráma, 2014)
Eredeti cím: Noah
Rendezte: Darren Aronofsky
Forgatókönyv: Darren Aronofsky, Ari Handel
Fényképezte: Matthew J. Libatique
Zene: Clint Mansell
Szereplők: Russel Crowe, Jennifer Connelly, Ray Winstone, Emma Watson, Anthony Hopkins, Douglas Booth
Költségvetés: 125 millió dollár
136 perc
Fura, hogy egy olyan rendező, aki nem igazán a populáris vonalon mozog elsősorban, most egy halom pénzzel a háta mögött nem mert igazán kockáztatni, annyira!
Mert néhány bátor megoldás azért van a Noéban is, de Aronofskytól valahol azért még mélyebb dolgokat várna az ember. Ezt a bibliai történetet szinte teljesen átalakítja először egy kaland-fantasyvá, majd családi drámává, sőt a vége fele szinte már thrilleri a hangulat. Ezt mindet a jó tempóban vezényli le a direktor.
Amiben viszont többet vártam az egyértelműen a látvány. A nagyszabásúnak szánt csatajelenet ötlettelen, és önismétlő végig, és a vízözön során sem látunk igazán emlékezetes jelenetsort.
Viszont a mindennapok bemutatása, a táj, a ruhák és a díszletek mind nagyon jól festenek.
A színészi alakítások elsőosztályúak, különösen a címszereplőt alakító Russel Crowe ad bele mindent. Ahogy csatát vív az érzelmeivel és a kötelességtudatával azt öröm(sőt néha egyenesen félelmetes) nézni. Minden mozdulata, arcjátéka és cselekedete a szó szoros értelmében tökéletes. A többieket is csak dicséret illeti. Jennifer Connelly és Ray Winstone méltó párja illetve ellenfelei Crowenak, különösen a közös jeleneteik erősek. Emma Watson teljesítménye is pazar, és nagyon erős. Anthony Hopkins viszont szinte csak a neve miatt került bele a stábba vélhetően, mert eléggé kihasználatlan maradt a színészlegenda.
Végeredményben azt érzem, hogy Aronofsky nem engedte magát el teljesen magát, és talán a nagy büdzsé miatt egy picit ő is hajlott a biztonsági játékra, a rá jellemző kockáztatás helyett. A Noé mindenesetre így is egy elgondolkodtató és érdekes film, csak kevésbé maradandó élmény, mint a rendező korábbi alkotásai.
Értékelés: 10/7
Megosztás a facebookon
Hát én valahogy rohadtul ki voltam ettől a filmtől, pedig ennél parádésabb szereposztást nehezen leh...